chakras

Met het 1e chakra in balans

De pandemie weegt voor veel mensen nogal zwaar. Er wordt aan ons basisgevoel van zekerheid en veiligheid getornd. Er is opeens niets meer zeker. Behalve dan welke regels de regering opstelt. En zelfs deze regels zijn niet altijd duidelijk.

Veel mensen, inclusief ikzelf worden hier neerslachtig van. ‘Wat heeft ‘t allemaal voor zin?’

Juist omdat je niet goed weet wat je verder nog kunt verwachten.

Nou is de toekomst nooit zeker natuurlijk. Maar door de pandemie nog veel onzekerder lijkt wel. 

Basiszekerheid

Basiszekerheid correspondeert met ons eerste chakra. De Muladhara chakra die in je stuitje gelegen is. 

Om je gevoel van basisveiligheid te vergroten kunnen aardende oefeningen wat extra stevigheid geven. Je kunt daardoor je Muladhara chakra versterken.

Ik geef hieronder 6 oefeningen om steviger in je schoenen te staan. En weer met vertrouwen naar de toekomst te kijken. 

IMG-20210919-WA0029
  1. Ga wandelen, heel bewust contact maken met de grond en je voeten. Je brengt je aandacht naar je voetzolen en rolt je voeten heel bewust af. Je kunt dit heel rustig doen, maar ook in een steviger tempo. Zet elke stap bewust en blijf met je aandacht bij je voeten en de aarde. Laat de aarde je dragen. 
IMG_20210905_173048

2. Op blote voeten kun je het contact met die aarde nog beter voelen. Loop bijvoorbeeld een stuk blootsvoets op het gras of op het strand. Of als je dat te koud vindt thuis op de vloer. Je kunt lopen, springen of  (mijn favoriet) dansen op blote voeten

3. Gebruik aardende muziek, zoals ‘tribal’ trommelmuziek om op te dansen. Ga iets door je knieën en richt je aandacht op de aarde. Je kunt je voorouders eren of bedanken dat jij hier bent. Of moeder aarde voor dat ze jou draagt en geeft wat je nodig hebt. Op mijn Spotify playlist staan  eerdere van dit soort aardende nummers. Patrisha Saaida, Muladhara

4. Masseer je voeten. Gebruik een lekkere plantaardige olie. Of laat ze masseren!

5. Rol je voetzolen over een tennisbal of bezemsteel. Dit geeft een fijne massage en stimulans aan je voeten en je hele lichaam. Op je voetzolen zitten drukpunten die in verbinding staan met de rest van je lichaam en je organen. Je masseert dus een soort van meteen je organen. 😊 

6. Ga zitten met een rechte rug. Voel waar je billen en benen contact maken met de stoel of vloer. En adem tot diep in je buik. Voel hoe je gedragen wordt door de stoel en de vloer. Adem zo 5 minuten diep in en uit . Ontspan je schouders en kaken. Ontspan je gezichtsspieren. Voel hoe de lucht je buik vult en weer verdwijnt.

Medium

Veilig en in balans

Deze oefeningen helpen je om te aarden, en je stevig in balans te voelen. Omdat je lichaam en geest verbonden zijn, zal dit ook een positief effect op je gevoel van veiligheid en zekerheid hebben. 

Ik heb een gratis infographic over het eerste chakra voor je, die kun je hier downloaden.

Lees hier hoe je de chakra’s als leidraad kunt gebruiken om je te ontwikkelen tot stralende(re) vrouw.

Vertel me hieronder welke oefening jij fijn vindt!

Liefs, Patrisha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.