Blog: Positief zelfbeeld; 4 tips
1 februari 2018
Vlog: Oogcontact
10 september 2018

Oefening in zelfcompassie

Al jaren ben ik op weg om meer van mezelf te houden. Ik ben vrijgezel en de ene keer een poosje ‘op zoek’, om daarna weer even klaar te zijn met daten. Misschien herken je dat wel. Of misschien heb je wel een relatie, maar voel je je te afhankelijk van de goedkeuring en bevestiging van je partner. Vooral in periodes dat ik wat minder goed in mijn vel zit ‘mis’ ik die man naast me. Maar ook als alles juist heel lekker loopt en dan kom ik een leuk stel tegen waardoor ik mijn verlangen naar een relatie weer voel. Waarom lukt dit nu niet om die leukerd te vinden?

Heel vaak zeiden mensen tegen mij, ‘Je moet eerst van jezelf houden’. Pff nou ik vond dat altijd zo frustrerend, want hoe doe je dat? Leer me dat dan! Ik doe veel fijne dingen voor mezelf, ontspanning, dansen, leuke vakanties en uitstapjes. En nog steeds kom ik weer tot de realisatie dat ik blijkbaar nog steeds niet genoeg van mezelf hou. Omdat ik nog zo afhankelijk ben en geraakt wordt door complimenten en feedback. Of als die complimenten juist niet zo binnenkomen. Of als ik feedback als kritiek heel hard voel binnenkomen, blijkbaar omdat het een bevestiging is van het negatieve beeld dat ik daarover ook van mezelf heb.

Als je echt van jezelf houdt, dan zou het toch niet zoveel uit moeten maken wat anderen over je zeggen? Aan de ene kant heb ik ook een houding dat ik lekker doe wat ik zelf wil, maar zoals ik al zeg dat is vaak een houding. Ik ben denk ik vrij dapper en stoer, maar het boeit me wel degelijk wat anderen vinden. Vooral wat de mensen vinden waar ik om geef. En eigenlijk is dat vrij tegenstrijdig want de mensen die van mij houden vinden me toch al leuk zoals ik ben. Er is dus een bepaalde angst in mij om afgewezen te worden.

Afgelopen jaar heb ik een opleiding gedaan voor Mindfulness en Compassiecoach. Daarin neem je natuurlijk eerst jezelf onder de loep. En opeens was het zo simpel! Waarom had niemand dit mij eerder kunnen vertellen! Er bestaan gewoon oefeningen waarin je zelfliefde, of zelfcompassie kunt oefenen! De oefening helpt mij vooral op momenten dat ik me niet zo prettig voel, om mezelf liefde te geven.

Mindfulness gaat om het ervaren van het moment, zonder oordeel. In een mindfulnesstraining leer je waar te nemen wat er is, en te accepteren dat het nu is zoals het is. Je oefent dus ook om je eigen gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen bewust te zijn, en te accepteren.

Accepteren is nog geen zelfliefde, dat gaat nog een stapje verder. En daar is de compassietraining een mooie aanvulling op. Door middel van visuele meditaties activeer je het compassionele deel in jezelf. Het is zelfs zo dat je je hersenen traint in compassie.

De oefening waar ik het eerder over had, die mij zoveel geholpen heeft, is ‘De compassionele metgezel’. Heel in ‘t kort: Je gaat in meditatie en stelt je voor dat je op een veilige plek bent. Vervolgens stel je je voor dat er een compassioneel wezen bij je is. Dat kan een dier zijn, een mens, een bekende of een fantasiefiguur. Iemand die compassie belichaamt voor jou. Iemand die speels, liefdevol en wijs is. Iemand die de pijn kan dragen die je voelt omdat die het ook zelf heeft doorleeft. En in de meditatie ben je zo een tijdje samen.

Deze meditatie heb ik vele malen gedaan en ik heb inmiddels een heel leger aan compassionele metgezellen gevisualiseerd. Het fijne is dat ik deze metgezellen op ieder moment van de dag kan oproepen. Ik stel me voor dat er een om me heen is, of misschien wel allemaal, afhankelijk van hoe ik me voel. Het helpt me om mezelf omarmd te voelen. Om compassie te hebben met mezelf.

Is zelfcompassie dan hetzelfde als zelfliefde? Ik denk dat het in elkaar overloopt. Maar wat precies het verschil is, daar heb ik nu geen antwoord op. Dat is een mooi onderwerp van onderzoek voor de komende tijd.

patrisha
patrisha
Patrisha Saaida is ervaren buikdanseres met een liefde voor latin dans, biodanza en persoonlijke ontwikkeling. Haar missie is dat iedere vrouw trots op haarzelf is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *