Ik hou van mij!
9 juni 2016

Borst naar voren!

Veel mensen zijn in de loop van hun jaren een lichaamshouding aan gaan nemen die niet 'gezond' is. Ze laten onze schouders hangen, rug een beetje bol, maken zich klein en onbelangrijk . Sommige mensen maken hun lichaam juist breed, gaan als een krachtpatser lopen en laten geen zachtheid meer zien. Je lichaamshouding en zelfs je lichaamsvorm zegt veel over wie je bent, over de 'overlevingsstrategieën' die je hebt ontwikkeld. Vaak zijn die overlevingsstrategieën nu niet meer van toepassing. Vroeger was je misschien in een situatie waarin het handig was om vooral niet op te vallen, maar tegenwoordig heb je daar waarschijnlijk alleen maar last van. Je bent volwassen en hebt alle recht en potentie om juist op te vallen en te stralen. Het 'gevaar' is geweken en je mag weer ontspannen en vrij bewegen. Je hoeft niet meer te vechten.

Het geweldige is dat je zelf invloed op je lichaam hebt! Je kunt leren om te ontspannen, en je kunt letterlijk weer rechtop gaan staan. Het effect daarvan is groter dan je in eerste instantie zou denken. De lichaamshouding die je aanneemt beïnvloedt direct je gemoedstoestand. Amy Cuddy, sociaal psycholoog, heeft onderzoek naar lichaamstaal gedaan en laat zien dat we het beeld dat anderen van ons hebben kunnen beïnvloeden, en dat zelfs onze eigen zelfperceptie verandert door het eenvoudig aannemen van een bepaalde lichaamshouding. Hieronder vind je de link naar haar eye-opening Ted-talk.

Hoe kun je zelf de houding en dus je gevoel beïnvloeden?

1. Bewust worden.

Scan je eigen lijf en je houding meerdere malen per dag. Bijvoorbeeld in je pauzes, of elke keer dat je naar de wc gaat of een kopje koffie of thee drinkt. Ga je lichaamsdelen eens langs met je aandacht. Hoe is het met mijn rug, staat hij bol of hol of recht? Mijn schouders, zijn ze gespannen of ontspannen, hangen ze naar voren of strak naar achteren? Mijn onderrug, billen, gespannen of ontspannen? Mijn kaken,mijn tong, mijn gezicht? Mijn handen? Ongemerkt heb je vaak allerlei lichaamsdelen gespannen. Door je regelmatig bewust te zijn van je lijf kun je jezelf ook gaan aanwennen om juist te ontspannen.

2. Aanspannen, ontspannen.

Nu je je bewust bent van je lichaam, kun je het bewust ontspannen. De manier die ik vaak gebruik is door eerst je lichaamsdelen aan te spannen, even vast te houden en dan los te laten, te ontspannen. Je kunt dat bijvoorbeeld van onder naar boven doen. Eerst je voeten aanspannen, dan ontspannen, je beenspieren, je billen, je rug en buik, je schouders, je kaken, je tong. Ook je gezicht, dat ziet er een beetje raar uit maar anders doe je het even ergens waar je niet gezien wordt. Je trekt al je gezichtsspieren aan, gekke bek trekken, en dan ontspan je weer.

3. Ademen.

Na het aanspannen en ontspannen van je lichaamsdelen en spieren zul je merken dat misschien je adem vanzelf ook wat dieper is geworden. Een veel voorkomend symptoom van stress is kort en hoog ademen. Je ademt dan alleen in je borst en neemt korte ademteugjes. Een gezonde en ontspannen ademhaling gaat echter door tot in je buik. Je longen zetten zich dan volledig uit waardoor ook je buik opbolt. Als je inademt vul dan je longen zoveel dat je buik uitzet, als een ballonnetje. Dan adem je weer uit en zakt je buik weer terug. Je zult merken dat als je een paar keer zo bewust in- en uitgeademd hebt, je je meteen veel meer ontspannen voelt. Het is dan ook makkelijker om een juiste lichaamshouding aan te nemen.

4. Borst naar voren!

Je bent je nu bewust van je lichaam en je kan jezelf corrigeren als je gespannen bent. Je kunt nu een open houding aan gaan nemen. Voor mij werkt het heel goed om me te richten op mijn borstgebied. In je borstkas zit je hart, en is ook het energiecentrum van liefde en contact. Je kunt je openen of afsluiten voor anderen. Stel je voor dat er een klein touwtje aan je borstbeen vastzit, en trek dit touwtje rustig omhoog. Je zult merken dat je je borst optilt en opent, zonder dat je je schouders aanspant. Je schouders blijven laag en ontspannen. Met je borst naar voren en open zul je voelen dat je gemoedstoestand ook verandert. Bij mij uit zich dat in mezelf groots en krachtig voelen. Soms zijn er ook emoties die loskomen. Die mogen dan eerst eruit komen om me vervolgens groots en krachtig te voelen. Het mooie is dat de buitenwereld ook opeens een krachtige en zelfverzekerde persoon ziet. Krachtig zonder verlies van zachtheid, met je bost open mag liefde ook naar binnen en naar buiten stromen.

In mijn buikdanslessen besteden we bewust aandacht aan het dansen en lopen met een open en ontspannen houding. De buikdansles is een superleuke en goede manier om te experimenteren en oefenen met lichaamshoudingen. Je kunt je een diva, femme fatale of godin voelen door alleen maar het doen van bepaalde bewegingen en lichaamshoudingen. Wat een geweldige dans!

Hieronder kun je als klap op de vuurpijl de lezing van Amy Cuddy bekijken; echt een aanrader met nog meer tips!

Liefs, Patrisha

patrisha
patrisha
Patrisha Saaida is ervaren buikdanseres met een liefde voor latin dans, biodanza en Mindfulness. Haar missie is dat iedere vrouw mag stralen van zelfvertrouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *